حضرت حجت الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا دهقانی فیروزآبادی
(پایگاه موقّت نشر آثار استاد - در حوزه امر به معروف و نهی از منکر) 
قالب وبلاگ


جلسه دهم: مراتب امر به معروف و نهی از منکر قسمت دوم


جلسه دهم فایل شماره 1
مقدمه


جلسه دهم فایل شماره 2
بررسی احکام

جلسه دهم فایل شماره 3
مرتبه دوم ؛ تذکر لسانی

جلسه دهم فایل شماره 4
مرتبه سوم ؛ توسل به زور


جلسه دهم فایل شماره 5

چگونه از ظرفیت های انتظامی - قضایی استفاده کنیم؟


ادامه دارد...

[ جمعه 6 دی 1392 ] [ 11:20 ب.ظ ] [ شاگرد حاج آقا ] [ نظرات ]


جلسه نهم: مراتب امر به معروف و نهی از منکر قسمت اول

جلسه نهم فایل شماره 1
مقدمه

جلسه نهم فایل شماره 2
بررسی احکام

جلسه نهم فایل شماره 3
مرتبه اول ؛ تذکر صامت

جلسه نهم فایل شماره 4
مذاکرات سیّار؛ مهارتی تجربه شده



ادامه دارد...

[ جمعه 6 دی 1392 ] [ 11:20 ب.ظ ] [ شاگرد حاج آقا ] [ نظرات ]


جلسه هشتم: شرایط امر به معروف و نهی از منکر قسمت دوم

جلسه هشتم فایل شماره 1
مقدمه

جلسه هشتم فایل شماره 2
بررسی شرط دوم با توجه به استفتائات رهبری

جلسه هشتم فایل شماره 3
شرط سوم ؛ احتمال ضرر اهمّ

جلسه هشتم فایل شماره 4
انسان باید سیاست داشته باشد

جلسه هشتم فایل شماره 5
شرط چهارم ؛ اصرار بر گناه



ادامه دارد...

[ جمعه 6 دی 1392 ] [ 11:20 ب.ظ ] [ شاگرد حاج آقا ] [ نظرات ]



جلسه هفتم: شرایط امر به معروف و نهی از منکر قسمت اول


جلسه سوم فایل شماره 1
مقدمه


جلسه سوم فایل شماره 2
شرط اول؛ علم به معروف و منکر

جلسه سوم فایل شماره 3
یک پیشنهاد

جلسه سوم فایل شماره 4
شرط دوم؛ احتمال تاثیر



ادامه دارد...

[ جمعه 6 دی 1392 ] [ 10:52 ب.ظ ] [ شاگرد حاج آقا ] [ نظرات ]

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا دهقانی فیروزآبادی

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا دهقانی فیروزآبادی، از اساتید برجسته گروه فقه دانشگاه امام صادق (علیه السلام) است که از حوزه های جدید دانش و فناوری در فقه استقبال فراوانی می‌کند. ایشان یکی از دانش‌آموختگان روحانی دانشگاه است که در سال 1374 به دست حضرت آیت الله مهدوی کنی به پوشیدن لباس روحانیت مفتخر شده‌اند. ایشان علاوه بر افتخار به لباسی که به تن می­کند، به دیگر دانشجویانی که توان پوشیدن این لباس را دارند توصیه اکید می­کند، حتما به سمت روحانی شدن بروند چراکه در زمان حاضر جامعه به حد زیادی محتاج روحانیون است.

زمینه دیگری که این استاد و دانش­‌آموخته دانشگاه در آن شهرت دارد بحث امر به معروف و نهی از منکر است و وی تلاش زیادی را برای احیای این وظیفه دینی در دانشجویان صرف می­کند.

 ت

دهه اول دانشگاه دهه درس خواندن در هر شرایطی...

در دیروز دانشگاه، یعنی دهه اول تأسیس این دانشگاه، ما مواجه هستیم با عده‌ای از دانشجویانی که در کنار کارهای علمیشان، کارهای رزمی و صیانت از انقلاب و دفاع مقدس را انجام می­دادند و این حضورِ در فعالیت‌های اجتماعی آنها را از وظیفه اصلیشان که کسب علم بود بازنداشت. به عنوان نمونه‌ وقتی در زمان جنگ به دوکوهه رسیدیم و در آنجا چادر زده و مستقر شدیم از خستگی راه من بلافاصله خوابیدم که استراحتی کرده باشم؛ اما بعد از مدتی یک‌دفعه دیدم بچه‌ها دارند من را صدا می­زدند که بلندشو؛ گفتم مگر چه خبر شده؟ گفتند می‌خواهیم بریم مباحثه دروس را بکنیم.


عمامه‌گذاری استاد دهقانی توسط آیت‌الله مهدوی كنی

در مورد اوضاع دهه اولیه دانشگاه باید بگویم با اینکه مدرک هنوز اهمیتی نداشت ولی بچه‌ها با عشق و علاقه در راستای اهداف والای خود درس می‌خواندند و این در آن دوران بسیار مشهود بود. کمی که زمان گذشت و از دهه اول فاصله گرفتیم شاهد بودیم که در دهه دوم امکانات دانشگاه توسعه زیادی پیدا کرد. ازجمله اینکه امکانات کتابخانه‌ای، رایانه‌ای، بانک‌های اطلاعاتی و... بسیار افزایش داشت. دانشجویان هم طبعا از آنها استفاده بیشتری کردند. ولی در عوض یک اتفاقی که باید می‌افتاد و چندان رخ نداد این بود که دانشجوها باید از این امکانات استفاده می­کردند تا رونق علمی را افزایش دهند، آن رونق را دنبال نکردند.

یعنی تناسبی که باید بین امکانات موجود و پیشرفت علمی دانشجوها باشد را ندیدم این باید برای رسیدن به این تناسب باید تلاش کرد که اساتید در درجه اول می­توانند دانشجوها را به این سمت هدایت کنند.

سرعت حرکت به سوی مرجعیت علمی کم است

اینکه دانشگاه مرجعیت علمی را به عنوان یک هدف برای خود ترسیم کرده است خوب، هدفگذاری بسیار درستی است اما اینکه آیا ما به آن دست یافتیم یا حداقل به سویش حرکت می­کنیم سوالی است که به نظر من پاسخش این است که ما به سمت مرجعیت علمی در حرکت هستیم ولی سرعتمان کافی نیست، اگر یک حد نصاب در نظر بگیریم قطعاً ما از آن حد پایین تریم.

دانشگاه رسالتی آموزشی و اجتماعی دارد

دانشگاه امام صادق(علیه السلام) دو رسالت دارد، یک رسالت آموزشی پژوهشی و یکی هم رسالت اجتماعی.

دانشگاه امام صادق (علیه السلام) دو رسالت دارد، یک رسالت آموزشی پژوهشی و یکی هم رسالت اجتماعی

در باب رسالت آموزشی باید بگویم که دانشجویان در هر رشته‌ای بیایند هر سؤالی که مربوط به آن رشته می­شود را پیدا کنند و آن را در حوزه اسلام جستجو کنند برای مثال به نظام ولایت فقیه کمک کنند هرکس به تناسب رشته تحصیلی­‌اش و الا رشته‌های این دانشگاه با دانشگاه‌های دیگر چه تفاوتی دارد؟

گزینش دانشگاه معمولا سعی داشته بچه‌های فوق‌العاده و باهوش را وارد دانشگاه بکند و توصیه من هم این است که این روند را ادامه دهد. خوب چیزی که مسلم است باید از این هوش و استعداد بالا درخواست بیشتری هم داشته باشیم. یعنی اساتید باید طوری ارتقاء یابند که به غیر از درس دادن به دانشجو او را در مسیر راه قرار دهند.

از نظر اجتماعی هم ما معتقدیم که دانشجوهای دانشگاه امام صادق(علیه السلام) ا می‌توانند تهران را اداره کنند تهران هم نشد حداقل این منطقه شهرک قدس (غرب) را باید تصفیه کنند.

همین قضیه امر به معروف و نهی از منکر که الحمدالله علم آن در دانشگاه برداشته شده است خود یک پیشرفت و رسالت اجتماعی است.

نقاط قوت دانشگاه

حال اگر کمی هم در مورد نقاط قوت دانشگاه بخواهم بگویم؛ اینجا یک محل توفیقی برای آماده کردن انسان جهت سربازی امام زمان (ارواحنا فداه) است... درست مثل زمان جنگ که ما را برای نبرد آماده می‌کردند.

امکانات خوب، مسؤولین متعهد از مهمترین ویژگی­های دانشگاه است به علاوه بسیاری از اساتیدی که در دانشگاه فعال هستند از فارغ­التحصیلان خود دانشگاه می­باشند و از این جهت که بیشتر در دسترس می­باشند خود امتیاز بزرگی است.

اینجا یک محل توفیقی برای آماده کردن انسان جهت سربازی امام زمان (ارواحنا فداه) است

ببینید ما اینجا ضد انقلاب نداریم و مختلط هم نیستیم پس اگر کوتاهی کنیم «ان عذابی لشدید» می‌شویم. من به بچه‌ها می‌گویم شما خیلی خوب هستید، این خوبیتان نسبت به دیگران است اما ضعیف هستید نسبت به سطح پروازی که باید داشته باشید «لئن شکرتن لأزیدنکم»

پس در خور است که نسبت به نعمت‌های موجود در این دانشگاه شکرگذار باشیم. شکرگذاری هم فقط در سخن نیست بلکه باید در عمل شکرگذار بود یعنی برای خود برنامه راهبردی بنویسیم.

در مقطع کارشناسی ارشد، بحث پژوهش شروع می‌شود. یعنی ما باید در مسیر باشیم و پژوهش‌ها در راستای یک هدف و یک جهت خاص باشد.

لازم است جریانی شکل بگیرد که دانشجویان لباس روحانیت را بپوشند...

در مورد اینکه چرا من لباس روحانیت را پوشیدم به این علت بود که تهران روحانی می‌خواهد که با جوان‌ها در ارتباط بوده و بتواند جذبشان کند و این امر توسط روحانی دانشگاهی میسرتر است. این مردم احتیاج به روحانی دارند و همین لباس هم موضوعیت دارد. اینجا فقط احتیاج به پیش‌نماز ندارد بلکه باید روحانی­ها پاسخگو باشد و بتوانند با مردم انس بگیرند تا مردم به آنها اعتماد کنند. البته موضوعی که اهمیت دارد این است مردم به روحانی باسواد احتیاج دارند و لازم است جریانی شکل بگیرد که بچه‌ها به این سمت بروند و لباس روحانیت را بپوشند و این جریان دفتر اعزام مبلغ در دانشگاه کار بسیار ارزشمندی است.

منبع: سایت دانشگاه امام صادق(ع)


[ جمعه 6 دی 1392 ] [ 10:50 ب.ظ ] [ شاگرد حاج آقا ] [ نظرات ]


جلسه ششم: شناخت امر به معروف و نهی از منکر

جلسه ششم فایل شماره 1
مقدمه

جلسه ششم فایل شماره 2
تعریف امر به معروف و نهی از منکر

جلسه ششم فایل شماره 3
حکم امر به معروف و نهی از منکر

جلسه ششم فایل شماره 4
بررسی چند شبهه

جلسه ششم فایل شماره 5
منظور از واجب کفایی چیست؟


ادامه دارد...

[ جمعه 6 دی 1392 ] [ 10:37 ب.ظ ] [ شاگرد حاج آقا ] [ نظرات ]


جلسه پنجم: جایگاه و اهمیت امر به معروف و نهی از منکر 5

جلسه پنجم فایل شماره 1
مقدمه

جلسه پنجم فایل شماره 2
سبب رحمت خداوند

جلسه پنجم فایل شماره 3
وظیفه همگانی

جلسه پنجم فایل شماره 4
هشدار



ادامه دارد...

[ جمعه 6 دی 1392 ] [ 10:33 ب.ظ ] [ شاگرد حاج آقا ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

تصویر استاد دهقانی

این پایگاه به همت جمعی از شاگردان ایشان راه اندازی شده است.
نویسندگان
آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
لینک های مفید
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات